Drumul spre sine al dervișilor – o expoziție de Ammar Alnahhas
30 iunie – 14 iulie 2016
În perioada 30 iunie – 14 iulie 2016, la Biblioteca Națională a României (spațiile Papirus, Scriptorium și Pergament – parter) poate fi văzută expoziția „Dervishˮ, care poartă semnătura artistului sirian Ammar Alnahhas.
Născut în 1976 în oraşul Hasaka, situat în partea de Nord-Est a Siriei, la graniţa cu Irakul, Ammar Alnahhas a urmat, în perioada 1997-2001, cursurile Facultăţii de Arte Frumoase din Damasc – Secţia sculptură. În perioada 2001-2006, a expus lucrări de grafică, pictură şi sculptură în Siria şi Spania (2004). Din 2006, locuiește la Bucureşti, unde era stabilită deja o parte din familie.
Artistul are la activ mai multe expoziții de grup și personale, bine receptate de public și de critica de specialitate din România, printre cele din ultima categorie numărându-se „Mândria Orientuluiˮ, „Femeile Ghilgameșˮ (2012) și „Mozaic din Mesopotamiaˮ (2014, 2015).
Expoziția „Dervishˮ va fi vernisată sâmbătă, 9 iulie 2016, de la ora 14:00, de criticii de artă Marius Tița și Virgil Mocanu.
Marius Tița: „Puțini sunt cei care ar putea să îi definească, corect și exact, pe derviși, dar nenumărate sunt lucrurile care se spun despre ei. […] Sunt asceți, adevărați sfinți ai lui Allah, care se mulțumesc cu puțin și dăruiesc totul. În Sufism, Dumnezeu este iubit, nu temut și poate fi cunoscut, mai ales, prin extazul mistic. Sunt rar văzuți, mai ales că oamenii nu le-au răspuns mereu cu dragoste la simpla lor existență. În vremurile noastre, îi cunoaștem mai ales din spectacolele ce vin din Turcia, unde dervișii, în transă, se învârt, desenând o floare albă cu fața spre pământ.
Ammar Alnahhas a studiat sculptura la Damasc, pe vremea când Siria era un pământ al păcii și culturii. Ca acum mii de ani sau ca în lumea dervișilor. În România, s-a apucat de pictură și a dezvoltat, în scurt timp, o formă puternic originală de exprimare, în care observațiile se îmbină cu amintirile într-o creație plastică ce atrage, cucerește și face oamenii fericiți. În pictura lui Ammar Alnahhas cresc grădini maure ca în Alhambra, femei magice se împletesc cu muzica, iar straiul dervișilor capătă culoare din lumină. A adus pe pânză elemente de profunzime dintr-un univers personal, cu protest înecat în amărăciune și cu evocări, cu amintiri din vremea lui Ghilgameș, dar și din copilăria fericită de pe râul Khabur, alături de părinți și frați, cu delicatețe și sensibilitate, cu tradiții și obiceiuri, cu „icoană de pește” și alte simboluri creștine, cu derviși. Poveștile cu derviși ale lui Ammar Alnahhas, sirianul pictor român, ce s-a educat în ale artei în Damascul etern, sunt o continuare și o parte a operei sale, pe care suntem privilegiați să o vedem crescând pe simezele zilelor și locurilor noastre. Asistăm, fără îndoială, la izbucnirea în realitate a unei opera picturale de o puternică originalitate și de o profundă sensibilitate, iar „Dervișii” săi sunt o noapte de basm arabˮ.
inapoi